onsdag 9. juni 2010

ASFALT


I Stavanger heter det Asfalt, i Oslo heter det =OSLO, i Bergen Megafon, i Trondheim Sorgenfri, i Kristiansand Klar og i Tromsø Virkelig . Jeg snakker om magasinet som selges på gatene av "Autoriserte selgere".   Du møter dem mange steder og kan ikke unngå å se dem.

Jeg kjøper hver utgivelse av Asfalt og jeg har funnet min faste leverandør. Anja leverer alltid magasinet med et smil og ønsker meg en ”god dag”. Det varmer mitt hjerte, og jeg håper Anja, at også du får med deg varme hjem.

Om bladet kan man lese: ”Stiftelsen Gatemagasinet i Rogaland arbeider for å fremme engasjement og selvhjelp blant mennesker med ruserfaring eller som er i en vanskelig livssituasjon. Stiftelsen er politisk og religiøst uavhengig. Gatemagasinet ASFALT skal være debattskapende og sette fokus på mangfoldet i sosiale, kulturelle og samfunnsmessige forhold.”   (http://www.gatemagasinetasfalt.no/)

Det er kvalitet over Asfalt. Her finner du mange tankevekkende artikler om personer og hendelser. Menneskene som er portrettert, beskrives med varme og omtales med verdighet. Du kan lese mye visdom og finne mange kloke ord og sitater. Det er en flott trykksak og har en innbydende design.

Jeg ønsker med dette innlegget å rose initiativet til utgivelsen av gatemagasinene. Verdien av dette er, etter mitt syn, ubetalelig. Så godt å se hva det betyr. Jeg siterer fra redaktørens leder i det siste nummer av Asfalt: ”For mange selgere har det å gå på jobb, betydd mye. Før var alle ukedagene like for enkelte. Nå sier de god helg når de går hjem på fredagene, og tar seg gjerne en velfortjent fridag når de har råd til det.”

Takk Anja, for det du gir meg!
Lykke til alle ”Autoriserte selgere”. Dere er et strålende innslag i bybildet.

Til alle dere andre sier jeg: Kjøp ett da vel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar