onsdag 5. mai 2010

Dagens ekstraordinære gave


Kilde:  Mai:Jazz Stavanger
Hver dag får vi nye muligheter til de gode opplevelsene.
Det har også denne dagen vært rik på. Jeg har truffet og pratet med mange hyggelige mennesker, både gamle og nye bekjentskaper.

Den ekstraordinære gaven i dag var likevel mai:jazz-konserten jeg hadde gleden av å overvære. For en kveld! For noen musikere! For noen kunstnere!
De trollbandt en fullsatt konsertsal og holdt oss alle i ånde, nesten manipulativt. Tonene fløt mens fingrene tilsynelatende lekte seg over tangentene. To menn med hvert sitt instrument, flygel og accordion. Det var fransk stemning i salen. Den var til å ta og føle på. Richard Galliano (http://www.richardgalliano.com/) og Gonzalo Rubalcaba (http://www.g-tubalcaba.com/) forførte oss med fransk tango i møte med kubanske rytmer. Stillheten og lydhørheten blant publikum var nesten til å ta og føle på.

Jeg er så imponert over at det går an å mestre en kunstform så perfekt og opphøyd. Forstår nesten ikke at det går an. Likevel, jeg er lykkelig for at det finnes kunstnere i mesterklasse som dette er. De har en oppgave: å dele med oss. Takk for at dere gjør det! Jeg fornemmet nesten en ”ut-av-kroppen”opplevelse. Var nesten i ett med rom og musikk. Magisk!

Slike stunder gjør ubeskrivelig godt, og jeg kan ikke annet enn si: Takk til Richard og Gonzalo for den gleden dere fylte meg og alle de andre tilstedeværende med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar