fredag 7. mai 2010

Vi kan låne kvarandre – og gløyme å levere tilbake


Foto:  Maria Reindal 
Det går i kjærlighetens tegn for tiden. Og det er nydelig.
I morgen skal min eldste niese gå til alters med sin kjære gjennom noen år. Jeg tenker hun vil være en nydelig brud, og vi gleder oss til å feire inngått allianse med de to som har valgt å gå for det i morgen.
Ifølge værmeldingen, skal det være solskinn og god temperatur. Våren er kommet her i Stavanger og vårt brudepar kunne neppe fått en vakrere ramme rundt dagen sin. Alt ligger til rette for ”Den store dagen”.

Jeg har funnet en nydelig bok om kjærligheten, skrevet av Per Arne Dahl. Boka heter ”Den store kjærligheten” og er utgitt på Schibsted Forlag. Siden innlegget mitt i kveld på en måte skal være en hyllest til min vakre niese som skal stå brud i morgen, tror jeg at forfatteren ikke vil motsette seg at jeg siterer litt fra denne boka.  Han sier:
Kjærligheten er så dyrebar at den fortjener at vi kjemper for den. Og han fortsetter:
Kjærligheten er ikke en teori om livet, men en kraft som muliggjør livet.
Kjærligheten er ikke ord om en forlokkende virkelighet, mer er selv virkelig.

Og så til slutt, et visdomsutsagn av Arne Ruseth jeg hørte i et bryllup for tre år siden.  Det lyder slik:
”Vi kan ikkje eige kvarandre. Tusen dikt har fortalt oss at vi ikkje kan eige kvarandre.
Men, vi kan låne kvarandre – og gløyme å levere tilbake.”

Er det ikke flott?  Ord til ettertanke! Disse traff i alle fall meg.

Med dette ønsker jeg livets vakreste dag for Ingunn og Svein - og gid de lenge, lenge, lenge leve må!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar