lørdag 13. mars 2010

Eie min tid og leve mitt liv


Jeg vil: LEVE mitt LIV og EIE min TID - Eie MIN tid og leve MITT liv!
Så altfor ofte har jeg blitt møtt med utsagnet: ”har ikke tid” – ”Jeg har ikke tid”, hører jeg - selv om invitasjonen burde være hyggelig å ta imot.
Hva med ro, velvære, stillhet, ettertanke? - Nei: Vi ”har ikke tid”, ”har ikke tid”.
Etter gjentatte ”har ikke tid”, har det slått meg at det synes som at TIDEN eier oss og ikke motsatt. Det går opp for meg at vi er slave av tiden. Skal det ikke være motsatt? Tiden er en gave til meg.
Hva med deg? Er du en av disse som halser av gårde med foten ustoppelig på kroppens gasspedal . Har du tid til å stoppe opp, puste og kjenne etter?
Å puste fullstendig er noe av det beste og viktigste du kan gjøre for din egen helse. Et kinesisk ordtak sier: ”Når man har hatt det riktig travelt, må man vente på sin sjel.” Jeg har vært i denne situasjonen. Men takk være at jeg ble invitert inn i prosesser der målsetting og grep om eget liv er i fokus, har jeg blitt tvunget til å betrakte meg fra sidelinjen. Jeg har måttet vente på min sjel. Det gjør godt å kjenne at jeg er i god gang med å ta grep om min tid. Jeg har bestemt meg for at jeg skal eie mitt liv og fylle det med oppgaver og gjøremål som gir mening for meg.
Jeg inviterer deg til å tenke gjennom: Eier du din tid? - Jeg håper for din skyld at svaret ditt er JA!
Trendanalytiker Lisbeth Larsen fortalte i et foredrag jeg hadde gleden av å høre, at trenden nå er å ”ta seg tid”. Vi har penger nok. Vår mangelvare er tid, sier hun. Trenden er altså å ta tilbake kvalitetstid og fylle den med gode verdier. Tiden er en økonomisk faktor som gir frihet og uavhengighet.
Har du en DRØM? Tillat deg å la drømmen komme inn i livet ditt. Bryt opp, ta nye sjanser og gi avkall på noe for å få mer ut av livet. For min egen del vil jeg konkretisere, sette ord på og gjøre det valget som er riktig i mitt liv. En fantastisk mulighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar