fredag 19. mars 2010

Selvfølgeligheter?


Er vi bevisst alle de fantastiske tingene vi kan nyttiggjøre oss for et enklere og bedre liv? Det er stor sannsynlighet for at vi tar mange av disse som selvfølgeligheter. Så, kanskje vi bør trene oss i å være mer oppmerksomme på at dette er gaver til oss. La oss være bevisst takknemlighet til alle de personene som på forskjellig vis har bidratt til et enklere liv for oss gjennom deres harde og målrettede oppfinner-arbeid. Tenk for eksempel etter:

  • Har jeg kunnet nyte en varm dusj i dag?
  • Hadde dagen vært annerledes uten strøm og rennende friskt vann fra springen?
  • Hvordan kom jeg meg på jobb? Med bil, buss eller tog? Eller kunne jeg spasere med gode sko på fine veier?
  • Var det godt å stikke innom kaffebaren og ta med seg en kopp nytrukket kaffe?
  • Hva med den fine musikken jeg kunne lytte til fra radio, TV eller ipod?
  • Tenk å kunne få den hyggelige praten med en god venn langt borte, gi nødvendig beskjed til familien eller komme i kontakt med viktige personer – fordi jeg har en telefon?
  • Var det greit å kunne ta en heis?
  • Herlig med varme på peisen?

Spørsmålene er ubegrensede. Det kan være noe å tenke på, at hver eneste dag nyttiggjør vi oppfinnelser andre har delt med oss til en berikelse for våre liv. Disse er faktisk ikke selvfølgeligheter. Så, la oss være takknemlige og vite at vi er faktisk velsignet – hver eneste dag. Da har vi litt å gå på de dagene (en sjelden gang) disse uteblir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar