torsdag 29. april 2010

Gjentakelser

Foto:  Andy Sacks/Getty Images

Har du vært bevisst opplevelsen av at enkelte ganger, når man legger merke til noe spesielt, fortsetter du å se/oppleve samme sak/fenomen gjentatte ganger?
Et banalt eksempel er: legger du merke til en spesiell type bil, fortsetter du å se flere biler av samme type gjentatte ganger innen en begrenset tidsperiode. Som om verden er full av nettopp denne biltypen, som du aldri har lagt bevisst merke til før. Samme sak kan overføres på mange typer ting og fenomener.

I dag har jeg festet tanken på å være til stede i det livet som er nærmest hjertet mitt, nærmest de verdier jeg ønsker å fylle mitt liv med.
Det begynte med en artikkel jeg leste i et blad jeg kjøpte på vei om bord i flyet i dag morges. Historien var om Janicke som reiste til Afrika og fant sin lykke i naturen, dyrene og folkene der. Jaget etter det materialistiske uten aldri å bli fornøyd, ble etter hvert ikke forenlig med hennes grunnleggende livsform. Menneskets behov er altså dypest sett mer enn bare det materielle.
Her var og en kortversjon av tre kvinners historie om å gå for drømmen og finne den, - hva og hvordan
.
I SAS-magasinet i stollommen foran meg, fant jeg en liten artikkel om Green T House, Beijings vakreste badehus. Stedet hvor du kan hvile ut i vakre omgivelser med ypperste behandlinger etter gammel kinesisk tradisjon, behandlinger som setter hele kroppen i en tilstand av totalt velvære, - og sjelen/sinnet med …. til den tidløse tilstanden av intens bevisst tilstedeværelse i nået.

Til lunch traff jeg skjønne Linda, en tidligere kollega av meg som jeg ikke har sett på lenge. Samtaleemne? ”Det gode liv”. Selvsagt. En tankeutveksling om det å være seg bevisst på å bruke tiden riktig, å ha kontroll på at vi må eie vår tid og selv styre våre liv. Vi må mestre tilstedeværelse i eget liv for å kunne være gode medvandrere med mennesker som krysser våre veier. Det handler om å være til stede for hverandre.

Vi hadde tilmålt tid for møtet. Men, på veien tilbake til Stavanger, kjøpte jeg boka Linda anbefalte meg så varmt: ”Det er du lever” av Eckhart Tolle. Jeg har startet å lese og ser frem til resten. TAKK kjære Linda for tipset, og takk kjære Linda for et hyggelig møte med litt tid for den gode samtalen.

På gjensyn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar